Näin pidät huolta jaksamisestasi etätyössä

Näyttää siltä, että koronavuosi 2020 mullisti etätyön kertarysäyksellä. Vaikka digitaaliset ratkaisut ovat mahdollistaneet etätyön tekemisen monilla aloilla jo pitkään, vasta korona teki etätyöstä uuden normaalin.

Koska näyttää siltä, että monet meistä jatkavat etätöiden tekemistä vielä pitkään poikkeuksellisen tilanteen vuoksi, halusin kirjoittaa näin terveystieteilijän näkökulmasta pienen selviytymispostauksen avuksesi.

Anna itsellesi aikaa tottua muutokseen

Ihan ensimmäiseksi kannattaa muistaa, että mikä tahansa muutos on aina kriisi! Siihen sisältyy yhtä aikaa sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Anna siis itsellesi aikaa tottua uuteen arkeen etätyössä.

Muutokset jotka tapahtuvat ryminällä saattavat aiheuttaa turvattomuuden ja pelon tunteita.

Olet ehkä saattanut miettiä etätöihin siirtyessäsi, miten työpaikkasi käy? Pystytkö osoittamaan tuottavuutesi pomollesi etätyössä? Samalla sinua saattaa pelottaa, miten itse jaksat kun työkavereiden tuki ei olekaan fyysisesti lähellä? Tai kotitoimiston ergonomia ei olekaan samalla tasolla kuin toimistolla?

Turvattomuuden ja pelon lisäksi luopuminen kuuluu osana muutokseen. Saadakseen joskus uutta on luovuttava vanhasta. Oletko miettinyt, mistä kaikesta olet luopunut siirtyessäsi etätyöhön? Mitä olet saanut tilalle?

Luo uusia rutiineja kaaoksen keskelle

Rakasta rutiineja sillä ne luovat turvallisuuden tunnetta ja säännöllisyyttä myös kaaoksenkin keskelle.

Millaisia rutiineja sinulla oli ennen etätöihin siirtymistä? Voisitko toteuttaa niitä etätyössä vai pitäisikö sinun luoda jotain uutta itsellesi?

Etätyön ehdoton etu on joustavuus! Säästät aikaa ja rahaa kun työmatkoihin ei kulu ylimääräistä aikaa.

Mutta entä jos se työmatka olikin sinulle ennen tapa purkaa ajatuksiasi työmatkaliikunnan keinoin? Silloin tarvitaan uusia rutiineja.

Pitäisikö sinun käydäkin aamulla kävelylenkillä viereisessä puistossa haukkaamassa happea ennen sähköpostien avaamista?

Aseta rajoja!

Suurin haaste etätyössä liittyy työn ja vapaa-ajan väliseen ajankäyttöön. Sinun on itse asetettava rajat työnteollesi, sillä kukaan muu ei sitä tee.

Usein asiakkaideni suurin pelko on se, että jos he eivät ole aina tavoitettavissa, heidän pomonsa voi luulla, että he laiskottelevat.

Tiedät esimerkiksi syvällä sisimmässäsi, että pieni taukojumppa kipeytyneille lihaksille, voisi tehdä hyvää työpäivän välissä, mutta taukojumppa jääkin pitämättä, jos vaikka joku sattuisi tavoittelemaan juuri silloin.

Osoita ahkeruutesi työajalla! Se kuinka paljon käytät aikaa työpisteellä ei kerro vielä tuottavuudestasi.

Jos huomaat ajatustesi kiertävän samaa rataa ja irrottautumisen työstä olevan vaikeaa, laita itsellesi muistutuksia säännöllisesti päivän aikana.

Rajojen asettaminen ja itsestä huolta pitäminen ovat tärkeitä yksilön työhyvinvointitaitoja nykytyöelämässä, jossa työn ja vapaa-ajan väliset rajat ovat hämärät.

Löydä oma tasapaino

Älä ikinä vähättele itseäsi tai vertaa työkaveriisi, sillä me kuormitumme eri asioista eri tavoin. Jos sinusta tuntuu että olet aivan hukassa työn ja vapaa-ajan välisen tasapainon kanssa, ei kannata jäädä kadehtimaan tai suremaan työkaverisi (näennäistä) tehokkuutta.

Me olemme yksilöitä! Opettele mieluummin tunnistamaan ja tunnustamaan omat rajasi, jotta voit löytää tasapainon.

Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Jari Hakanen totesi viisaasti puhuessaan työuupumukseen liittyvistä myyteistä näin:

”Olisi hyvä, jos ihmiset pystyisivät leveilemään sillä, että he lopettivat työpäivänsä ajoissa ja lähtivät merenrantaan syömään jäätelöä! Se on nykyisin rohkeampaa kuin työn tekeminen tauotta ja kellon ympäri.”

Uskalla pyytää tukea myös etätyössä!

Elämä on helppoa hyvinä päivinä. Aina valitettavasti asiat eivät mene kuin strömsössä. Jokaisella meistä on oikeus pyytää ja saada tukea etätyössäkin.

Tämä koskee myös esihenkilöitä!

Vaikka tekisimme tällä hetkellä yksin töitä kotona, yksin ei kannata jäädä. Kuka tahansa meistä tarvitsee tukea aika ajoin. On suurta rohkeutta uskaltaa pyytää tukea omaan jaksamiseen.

Jos tuen pyytäminen työpaikalta tuntuu vaikealta, mieti mikä vaihtoehto tuntuisi sinulle luontevimmalta. Mihin nimenomaan kaipaat tukea ja kuka voisi siinä parhaiten auttaa?

Olisiko se työterveys vai kenties joku muu? Voisiko oma perhe auttaa kuuntelemalla? Vai kaipaisitko totaalisen ulkopuolista apua esimerkiksi omalta henkilökohtaiselta valmentajaltasi?

Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olemme esimerkiksi esihenkilöinä toimivien henkilökohtaisten valmennettavieni kanssa parantaneet maailmaa tästä näkökulmasta treenien ohessa. Joskus omalle valmentajalle puhuminen ei muodollisessa ympäristössä on helpompaa kuin virallisesti jakkupuvut päällä toimistolla.

Löydä siis oma tapasi hakea ja saada tukea!


Lopuksi haluaisin antaa sinulle tehtävän!

Ota esille kynä ja paperi.

Listaa ensimmäiseksi, mitkä asiat ovat olleet sinulle etätyön ehdottomia hyötyjä.

Kirjoita sen jälkeen ylös, mitkä asiat ovat tuottaneet sinulle suurimpia haasteita etätyössä.

Kirjoita viimeiseksi, miten voisit parhaiten taklata kokemasi haasteet. Voit käyttää inspiraatioapunasi blogikirjoitustani.


Muistin virkistyksenä myös vielä ranskalaisin viivoin muutamia etätyön yleisimpiä hyötyjä ja haittoja.

Hyödyt:

• joustavuus
• ajan ja rahan säästöt työmatkoissa
• oma työrauha ja keskittyminen (ehkä)
• mahdollistaa työskentelyn poikkeustilanteissa
• sopii myös silloin, jos liikkuminen on vaikeaa syystä tai toisesta

Haitat:

• sekoittaa vapaan ja työn välisen ajankäytön
• työpisteen mahdolliset haasteet omalle työergonomialle
• sosiaalisten suhteiden väheneminen
• arkiaktiivisuuden väheneminen kun työmatkat jäävät pois ja aika kuluu keittiön kaapin ja työpöydän välillä
• mahdollinen napostelu kun jääkaappi on lähellä, energiansaanti kasvaa suuremmaksi kuin -kulutus
• vaikeus irrottautua työstä ja pitää taukoja


Pst! Jos kaipaat lisätukea omaan etätyöhön, minulla on juuri käynnissä toimistotyöläisille suunnattu verkkovalmennus. Vetreä keho -verkkovalmennuksessa voitelemme kokonaisvaltaisesti kehon lisäksi myös mieltä <3


MITÄ MIELTÄ OLIT KIRJOITUKSESTA?

JOS TYKKÄSIT KIRJOITUKSESTANI JA KOIT SAANEESI SIITÄ APUA, OLISIN ILOINEN KUN JAKAISIT SEN MUILLEKIN!