4 vinkkiä raskausajan painonhallintaan

Painonhallinta ja raskaus

Vauvamaha on takuuvarma keino saada suomalaisetkin innostumaan small talkiin tuntemattoman kanssa.

Muistan kuinka ensimmäisessä raskaudessa se yllätti minut täysin niin sanotusti housut kintuissa. En ollut valmistautunut yhtään siihen, että kaupassa ventovieraat ihmiset tulevat kommentoimaan minun mahani kokoa ja koskettelemaan. Toisten mielestä olin niin suloisen pieni ja toisten mielestä niiin valtavan iso.

Myönnän, että se jatkuva ulkonäön kommentointi ahdisti ja satutti, vaikka painoni nousi normaalikäyrän mukaan niin kuin pitikin. En usko, että kukaan tarkoitti sillä suoranaisesti pahaa. Se oli vain ajattelematonta ulkonäön kommentointia, tilanteessa, jossa itselläni oli jo valmiiksi vaikeuksia hyväksyä kehossa tapahtuvia muutoksia.

Olisin halunnut piiloutua mahani kanssa jonnekin kaapuun, jos olisin voinut. Valitettavasti jumppapirkkojen maailmassa on hieman vaikea piiloutua trikoiden taakse muiden timmimimmien keskellä.

Vaikka tiesin, että painonnousu kuului normaaliin raskauteen, ei ollut todellakaan helppoa olla vietävän paikalla. Terveellisistä elämäntavoista huolimatta, paino vain nousi ja nousi. Tunsin itseni niin isoksi ja kömpelöksi.


Kuten omasta esimerkistäni huomaa, paino, ja varsinkin ylipaino, on herkkä puheen aihe jo itsessään. Saati sitten, että keskusteluun yhdistetään mukaan raskaus.

Kaikista omista kokemuksistani ja siitä ahdistavasta neuvolassa vaa’alla juoksemisesta huolimatta, olen sitä mieltä, että painosta pitää pystyä puhumaan myös raskauden aikana.

Ulkonäön kommentointi on sitten eri juttu.

Raskauden aikaisesta painonnoususta puhutaan julkisesti mielestäni kohtuullisen vähän, vaikka raskaana olevien naisten ylipaino yleistyy hurjaa vauhtia. Osa odottajista saattaa olla ylipainoisia jo ennen raskautta ja toisten odottajien paino nousee raskauden myötä yli rajojen.

Paino nousee normaaliraskaudessa keskimäärin 8-15 kiloa.
Ennen raskautta ylipainoisella odottajalla 6-8 kilon painonnousu riittää.
Merkittävästi ylipainoisella painon ei tarvitse nousta ollenkaan.

Vaikka painosta ja ylipainosta puhuminen voi tuntua oudolle, yksilön oikeuksiin puuttuvalta kyttäämiseltä, sen ei kuitenkaan pitäisi johtaa siihen, ettei aiheesta saa tai voi puhua. Raskauden aikana ylipainolla on henkilökohtaisten vaikutusten lisäksi myös suora vaikutus sikiön hyvinvointiin. Lisäksi ylipainolla on yhteiskunnallista merkittävyyttä hoitokustannusten valossa, vaikka se ei aina kivalta tuntuisikaan yksilön näkökulmasta sanottuna.

Ylipainoisten ja merkittävästi ylipainoisten odottajien riskit ovat moninkertaiset verrattuna normaalipainoisiin odottajiin.

Ylipaino lisää muun muassa:

• raskausdiabeteksen raskausmyrkytyksen, keskenmenon riskiä.
• synnytysongelmia esimerkiksi pitkittynyt synnytys ja sikiön suuri koko
• keisarinleikkauksien riskiä, joista toipuminen on usein valitettavasti myös hitaampaa ylipainon vuoksi.

Jokaisen odottavan äidin pitäisi ainakin tiedostaa nämä ylipainoon liittyvät riskit, mutta se ei vielä riitä. Keskustelu ei voi jäädä pelkästään tähän terveysriskeistä valistamaan, koska se on tehotonta. Se on ihan yhtä tyhjää kuin nuo omakohtaiset kokemukseni ulkonäön kommentoinnista. Se ei vie eteenpäin.


Miten sitten painosta kuuluisi puhua raskauden aikana?

Itse puhuisin niin raskauden aikana kuin muutenkin painonpudotuksen sijaan mieluummin painonhallinnasta. Painonhallinta yhdistää meitä kaikkia, myös ennen raskautta normaalipainoisia odottavia äitejä.

Painonhallintaan sisältyy mielestäni ajatus joustavasta, mutta terveellisestä elämäntavasta jota myös painonpudotuksessa tarvitaan. Painonpudotuksesta ja kiristelystä voi olla mielekästä puhua fitnesslavoille tähtäävien ammattiurheilijoiden keskuudessa, mutta ei ainakaan odottavien äitien, vaikka ylipainoa olisikin.

Painonhallinta on hyviä arkisia valintoja, jotka edistävät niin Sinun kuin lapsesi terveyttä.

4 vinkkiä turvalliseen ja rentoon painonhallintaan raskauden aikana kaikille odottaville äideille:

1 Pidä kiinni säännöllisestä ruokarytmistä, jolloin päivässä on noin 4-5 ateriaa.

2 Noudata lautasmallia, jotta saat kaikkia energia- ja ravintoaineita varmasti tarpeeksi.

3 Sinun ei tarvitse syödä kahden edestä energiaa. Energiantarve nousee raskauden aikana vain vähän. Lisääntynyt energiantarve vastaa vain noin yhtä kasviksilla täytettyä leipää, jogurttiannosta tai hedelmää raskauden viimeisellä kolmanneksella.

4 Pidä kiinni päivittäisestä arkiaktiivisuudesta oman vointisi mukaan. Säännöllinen liikunta tukee hyvää painonhallintaa ja omaa jaksamistasi


PS. Tiesitkö muuten, että elintavoilla voi vaikuttaa myös oman lantionpohjan hyvään kuntoon?

Painonhallinta on yksi tärkeä keino, sillä ylipaino lisää vatsalihasten erkauman ja laskeuman riskiä lisäämällä vatsaontelon sisäistä painetta.


MITÄ MIELTÄ OLIT KIRJOITUKSESTA?

JOS TYKKÄSIT KIRJOITUKSESTANI JA KOIT SAANEESI SIITÄ APUA, OLISIN ILOINEN KUN JAKAISIT SEN MUILLEKIN!