Case-esimerkki: ” Ryhdikäs raskaus-verkkovalmennus vahvisti ajatuksiani siitä, että raskauden aikana on mahdollista ja tärkeää liikkua monipuolisesti”

Asiakascase_ryhdikäsraskaus

Rakastan kuunnella muiden äitien kertomuksia omasta raskausajastaan. Toisten kokemuksista voi oppia ihan mielettömästi sekä henkilökohtaisesti että ammatillisesti.

Kuten totesin aiemmassa blogikirjoituksessa ennen ja jälkeen synnytyksen voimassaolevat liikkumisen suositukset ovat kovin ympäripyöreitä, osittain, koska laadukas spesifi tutkimustieto puuttuu. Tämän takia omat tuntemukset ja kokemukset ovat äärimmäisen tärkeitä erityisesti raskausaikana ja synnytyksen jälkeen.

Tässä postauksessa annan ihanan Karinin kertoa omista raskauden aikaisista kokemuksistaan.


Karin lähti mukaan Ryhdikäs raskaus -verkkovalmennukseen odottaessaan toista lastaan. Hänellä on vahva liikuntatausta. Karinille tulee viikottain liikuntaa noin 5-7 tuntia viikossa hyötyliikunnan lisäksi. Hän on harrastanut neljä vuotta aktiivisesti crossfitia ja ohjannut ryhmäliikuntaa 1-2 kertaa viikossa.

”Raskaus on muuttanut omaa liikkumista aika paljonkin, vaikka edelleen käyn 3-4 kertaa viikossa treenaamassa. Sykettä pitää seurata harjoituksen aikana ja monet liikkeet täytyy varioida toisenlaiseksi. Treenipainoja on myös täytynyt keventää monissa liikkeissä, vaikka toisaalta muutamissa voimaliikkeissä, esimerkiksi penkkipunnerruksessa, olen pystynyt edelleen tekemään normaaleilla sarjapainoilla”, hän taustoittaa.

Ensimmäisen raskauden aikana Karin kertoo olleensa todella varovainen liikunnan suhteen.

”Toisessa raskaudessa osaan jo paremmin kuulostella oman kehon tuntemuksia ja tiedän, mitkä asiat tuntuvat hyvältä ja mitkä eivät. Molemmissa raskauksissa kävely on ollut puolivälistä alkaen se, mikä aiheuttaa supistuksia, joka harmittaa, sillä lapsi- ja koiraperheessä tulee käveltyä paljon”, hän jatkaa.

Raskaudessa minun on vaikea suhtautua siihen, etten enää voi itse päättää siitä, miten liikutan kehoani. Kun on pitkään liikkunut tavoitteellisesti, on vaikeaa päästää irti ajatuksesta, että nyt ei ole kehittymisen aika.

Toisaalta tiedän jo kokemuksesta, että tämä aika on todella lyhyt ja aktiivisesta liikuntataustasta on paljon hyötyä raskaudesta ja synnytyksestä palautumiseen.


Miksi lähdit mukaan Ryhdikäs raskaus-valmennukseen?

” Lähdin mukaan valmennukseen, sillä halusin juurikin vinkkejä esimerkiksi lantionpohjan harjoitteluun ja löytää tapoja säännölliseen kehonhuoltoon. Molemmat tavoitteet ovat ehdottomasti toteutuneet!”

” Lantionpohjaharjoitteet ovat olleet aivan erityisen hyviä. Ensimmäisessä raskaudessa en juurikaan muistanut tehdä niitä, mutta nyt valmennuksen aikana niihin on ollut helppo palata jälkeenpäin.”


Miten Ryhdikäs raskaus valmennus on auttanut sinua, kun sinulla on jo kuitenkin vahva liikuntatausta?

” Valmennuksesta on ollut minulle tärkeä hyöty siinä, että se on auttanut muistamaan kevyen liikunnan merkityksen raskauden aikana. Erityisesti olen nauttinut pilates- ja joogaohjelmista. Olen ottanut tavaksi pari kertaa viikossa aloittaa päivän joogaamalla ja kuuntelemalla samalla meditaatio-musiikkia. Kuvalliset ohjeet ovat olleet hyviä ja niiden avulla on ollut helppo aloittaa harjoittelu, vaikka en ole pilatesta aiemmin montaa kertaa kokeillut”.

”Valmennus on myös vahvistanut ajatustani siitä, että raskauden aikana on edelleen mahdollista (ja tärkeää!) liikkua monipuolisesti.”


Haluaisitko sinäkin tukea raskauden aikaisessa liikunnassa?

Tule mukaan Ryhdikäs raskaus-valmennukseen! Kenenkään ei tarvitse odottaa yksin!