Case-esimerkki: 3 esimerkkiä, millaiset rutiinit auttoivat vuorotyöläisiä onnistumaan tavoitteissaan ja palautumaan paremmin

3 esimerkkiä, millaiset rutiinit auttoivat vuorotyöläisiä onnistumaan tavoitteissaan ja palautumaan paremmin

Rutiinit saattavat joskus tuntua tylsiltä. Rutiineissa on kuitenkin ruutia, sillä ne luovat turvallisuuden tunnetta ja tasapainoa elämään.

Vuorotyöläisten saattaa olla erityisen vaikea löytää omia rutiineja, kun työvuorot vaihtelevat ja sekoittavat pakkaa. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö niitä kannattaisi yrittää itselleen luoda.

Jos mietitään treenien näkökulmasta, rutiinit helpottavat suunnittelemaan arkea siten, että treenaamiselle jää ylipäätään aikaa ja harjoittelu on rytmitetty oikein, jotta levon ja kuormituksen välinen tasapaino säilyy optimaalisena.

Toisaalta perheelliselle vuorotyöläiselle rutiinit ovat tärkeitä yhteisen ajan ja pelisääntöjen luomisessa arjessa. Rutiinit auttavat myös muun elämän suunnittelemisessa ja sosiaalisten suhteiden ylläpidossa.
Tässä postauksessa kerron muutaman käytännön case-esimerkin avulla, millaiset rutiinit ovat auttaneet eri aloilla työskenteleviä vuorotyöläisiä onnistumaan omissa tavoitteissaan ja palautumaan paremmin.


1 Arjen kopioiminen

Aloitetaan eräästä suomalaisesta huippu-urheiluvalmentajasta. Hän osallistui muutama vuosi sitten Suomen Olympiakomitealle tekemääni ammattivalmentajien työhyvinvointia tutkineeseen tutkimukseeni.

Ammattivalmentaminen on yksi maailman haastavimmista ammateista, varsinkin huipputasolla. Huipputasolla valmentaminen on erityisen rankkaa, koska ammattivalmentajilla on monenlaisia rooleja työssään, heiltä ja heidän urheilijoilta vaaditaan koko ajan huippusuorituksia, he tekevät työtä, jossa tunteja ei lasketa ja lisäksi heidän työhönsä liittyy monia muuttujia ja epävarmuustekijöitä.

Huipputasolla valmentavat valmentajat, kuten haastateltavanikin, saattavat olla ison osan vuodesta ulkomailla erilaisilla harjoitusleireillä kaukana perheestään ja läheisistään. Ajatukset pyörivät enemmän tai vähemmän ympäri vuorokauden valmentamisen ympärillä, ellei luo itselleen rutiineja ja ota pieniä taukoja itselleen, jotka auttavat palautumaan.

Haastattelemani huippu-urheiluvalmentaja kertoi pyrkineensä kopioimaan leirijaksojen keskelle samoja rutiineja kuin käytti kotonaan pitääkseen omasta jaksamisestaan huolta.

” Esimerkiksi lukemista, kirjoittamista kitaransoittoa ja muuta vastaavaa, etenkin huonompina aikoina sitä, kun joukkueella menee vähän heikommin, pitää ettiä, missä saa ajatukset pois tästä systeemistä, vaikka valmennuksesta on tosi vaikea päästä irti, ne tahtoo olla päivin ja öin mielessä.”, hän kertoi haastattelun aikana.


2 Tavoitteen seuranta päiväkirjamerkinnöin

Toisena case-esimerkkinä on palomies Jussi, joka osallistui vuorotyöläisille suunnattuun Virkein mielin verkkovalmennukseeni.

Hän asetti päätavoitteekseen saavuttaa 8 tuntia unta 8 viikon valmennuksen aikana. Vaikka valmennuksen aikana sattui ja tapahtui paljon, Jussi onnistui tavoitteessaan tinkimättömällä asenteella sekä seuraamalla omaa untaan päiväkirjamerkintöjen avulla.

”Onnistuin tavoitteessani, koska nukkumisen suhteen en tinkinyt tavoitteestani, vaikka valmennuksen aikana sattui ajanjakso, jossa oli paljon työkiireitä, olin pois kotoa useita viikkoja ja niin sanottu normi arki oli erilaista. Minulle sopii jotenkin nämä erilaiset merkkailut eri laitteisiin.”

Nyt valmennus on ohi, mutta Jussi kertoo nukkuvansa edelleen muutaman tunnin yössä enemmän kuin aikaisemmin.

” Positiivinen yllätys. Suosittelisin, kyllä tätä henkilöille, jotka kaipaavat motivaattoria säännöllisempään elämänrytmiin.”


3 Ajastetut muistutukset

Kolmas case-esimerkkini on poliisina työskentelevä Johanna. Hän osallistui Jussin tavoin Virkein mielin verkkovalmennukseeni.

Johannan alkuperäinen tavoite oli valmennuksen aikana tiputtaa painoa. Sen hän saavuttikin kuin huomaamattaan keskittymällä arjen pieniin valintoihin. Onnistumisessa häntä auttoivat valmennuksen aikana jokapäiväiset muistutukset.

Jatkossa Johanna aikoo keskittyä valmennuksen ansiosta myös enemmän lepoon.

”Yritän keskittyä välillä ihan lepäämäänkin, jotta jaksaa paremmin töissä ja treeneissä.”


Tässä oli kolme erilaista case-esimerkkiä, miten eri aloilla työskentelevät vuorotyöläiset onnistuivat omissa tavoitteissaan uusien rutiiniensa ansiosta. Heidän käyttämiä keinoja olivat:

1) Arjen kopioiminen
2) Tavoitteen seuranta päiväkirjamerkinnöin
3) Ajastetut muistutukset

Lopuksi haluaisin antaa sinulle pienen haasteen.

Ota kynä ja paperi. Kirjoita ylös, millaisia rutiineja sinä voisit luoda itsellesi, jotta onnistuisit tavoitteessasi ja palautuisit paremmin? Kirjoita ylös 1-3 keinoa.

Toteuta niitä viikon ajan. Fiilistele, miltä ne tuntuvat.

Valitse sen jälkeen yksi (JA VAIN YKSI) keino, joka tuntuu parhaimmalta ja jota voisit kuvitella toteuttavasi vielä vuoden päästä. Jatka tämän rutiinin kanssa. Yritä saada siitä tapa, joka on oikeasti voimissaan vielä vuoden päästä.