3 parasta jumppavälinettä tehokkaaseen kotikuntoiluun

Oletko sinäkin vaihtanut salitreenit korona-aikana kotijumppaan? Tässä postauksessa paljastan sinulle kolme suosikkivälinettäni tehokkaaseen kotijumppaan.


Kotijumppa jakaa yleensä ihmiset kahteen leiriin. Toiset vannovat täysin sen nimeen. Toiset taas ovat ehdottomasti sitä mieltä, että ei ikinä.

Jos rehellisiä ollaan, en ole itse mikään maailman suurin kotijumpan fani. Minusta on kiva mennä salille treenaamaan. Tapaan siellä usein salikavereita, joista saan lisämotivaatiota treeneihini.

Lisäksi salilla on monipuolinen välinevalikoima, jolla saa lyhyessäkin ajassa tehokkaan treenin aikaiseksi. Salilla myös keskityn paremmin, koska mielessäni eivät pyöri tekemättömät kotityöt ja äitiäiti-huudot.

Vauva-arki kuitenkin pakotti minut kokeilemaan kotitreeniä muutama vuosi takaperin. Aloitin synnytyksestä kuntoutuksen pilateksella ja kevyillä kehonhuoltoharjoitteilla, josta siirryin pikku hiljaa raskaampiin kehonpainotreeneihin.

Ja eihän se kotitreeni niin paha ollutkaan! Se sopikin, mitä parhaiten siihen elämäntilanteeseen kuntoilumuodokseni.

Kehonpainoharjoittelu onkin mielestäni paras ja tehokkain tapa treenata kotona. Vanhana taitoluistelijana minua viehättää kehonpainoharjoittelussa uusien taitojen oppiminen. Jos perinteisessä salilla tehtävässä voimaharjoittelussa haastetta lisätään painoilla, kehonpainoharjoittelussa siirrytään asteittain vaikeampiin variaatioihin.

Lisäksi kehonpainolla toteuttavassa treenissä säästyy raha ja tila, kun nurkkiin ei tarvitse hankkia suurta valikoimaa erilaisia välineitä (pölyttymään).

Usein kotijumppaa vastustavat vetoavat siihen, että kotijumppa ei ole riittävän tehokasta. Olen eri mieltä! Kotijumpastakin voi saada tehokkaan jo ihan kehonpainolla. Toki jos tavoitteesi on pumpata isot lihakset, lisätä voimaa tai joku lajispesifi tavoite, sille tarkoitettu treenipaikka on varmasti paras ajamaan asiaansa.

Kuntoilua kotona ei silti tästä syystä pitäisi suoraan leimata tehottomaksi:

Koska liikunta on lääkettä!

On parempi tehdä edes pienempi kotitreeni kuin jättää kokonaan treenaamatta.

Jos saat ajatuksesi kotona irti kertomastani ”kotiäiti” moodista itse treeniin, kyllä varmasti hiki lentää myös kotijumpalla. Jos kaipaat tehokasta kotijumppaa ilman välineitä, nappaa treenivinkkini tästä Anna.fille kirjoittamastani jutusta.


Toinen ehdoton suosikkivälineeni kotikuntoiluun on vastuskuminauha. Vastuskuminauha on edullinen hankinta kotiin ja se vie todella vähän tilaa. Lisäksi vastuskuminauha kulkee helposti repussa mukana treenipaikasta toiseen, joten sen ei tarvitse jäädä ”vain” kotikuntoiluvälineeksi. Itsellä vastuskuminauhat ovat aina mukana vesipullon lisäksi, kun lähden esimerkiksi ulkosalille treenaamaan. Niillä saa loistavan alkulämmittelyn ja lisämausteen liikkeisiin.

Itse vastuskuminauhan hyödyt varsinaisessa kotitreenissä perustuvat sen vastukseen liikkeiden molemmissa työvaiheissa. Edellyttäen toki sitä, että muistat itse tehdä jarruttavaa eli eksentristä työtä 😉

Toinen vastuskuminauhan hyöty kotitreenauksessa on avustaminen. Esimerkiksi jos sinulla on leuanvetotanko, voit keventää vastuskuminauhan avulla omaa kehonpainoa sopivan treenivastuksen aikaan saamiseksi.

TOP 4 suosikkiliikkeeni vastuskuminauhalla kotona ovat:

1) Askelkyykky vastuskuminauhalla
2) Punnerrus kuminauhalla
3) Kulmasoutu kuminauhalla
4) Keskivartalon kierto vastuskuminauhalla


Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä, nostan suosikkilistalleni käsipainot. Käsipainot sopivat loistavasti kotitreenaukseen kompaktin kokonsa vuoksi. Käsipainoja hankkiessa kannattaa kuitenkin miettiä muutama seikka kuntoon, ettei tule tehneeksi turhia välinehankintoja. Lue tarkemmat käsipainovinkkini kotikuntoiluun täältä .

Käsipainoilla saa loistavasti aikaiseksi tehokkaan koko vartalon treenin. Kotioloissa käsipainoilla treenatessa kannattaa kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota liikevalintoihin.

Jos olet salilla tottunut tekemään perinteisiä kyykkyjä, maastavetoja ja penkkipunnerruksia, todennäköisesti kotiin hankkimasi painot eivät riitä saamaan aikaan riittävää vastusta tämän kaltaisiin perinteisiin voimaliikkeisiin.

Sen vuoksi kotona käsipainoilla treenatessa kannattaakin vaihtaa perinteiset voimaliikkeet unilateraalisiin liikkeisiin (tai vain yksinkertaisesti aivan erilaisiin kevyempiin liikkeisiin). Unilateraalisilla liikkeillä tarkoitetaan yhdellä kädellä tai jalalla tehtäviä liikkeitä. Löydät täältä muutaman liikevinkin unilateraaliseen harjoitteluun käsipainoilla.


Tässä vaiheessa joku ihmettelee varmasti, miksi en nostanut suosikkilistalleni esimerkiksi kahvakuulaa tai voimistelurenkaita tai jumppapalloa. Kaikki ovat loistavia kotijumppavälineitä, sitä en kiellä.

Syy miksi en nostanut niitä tähän postaukseen on:


A) Kahvakuula on vaativa tekniikkalaji, joka ansaitsee oman postauksen turvallisuuden vuoksi. Tämä tulossa jahka tässä toisen mammaloman iloksi kerkiän.

Jos olet jo treenaillut kahvakuulalla tai haluat juttua odotellessa tutustua tehokkaaseen kahvakuulailuun, voit hakea inspiraatiota muun muassa tämän Annalle tekemäni jutun avulla.

B) Voimistelurenkaat ovat loistava väline kotijumppaan, mutta ne vaativat aina kiinnittämisen jonnekin. Meidän toinen harrastus liikunnan lisäksi on sisustus joten….renkaita käytetään meidän kuntoilussa vain kunto- tai ulkosaleilla pintoja säästääksemme.

C) Jumppapallo on aivan ihana kotikuntoiluväline. Tykkään käyttää sitä tosi paljon kotikuntoilussa silloin kun esikoisemme nukkuu. Muuten tulee riita, kumman kuntoiluväline se pallo oikein olikaan.


Mitkä ovat sinun suosikkivälineesi kotikuntoiluun?

LAITA VIESTIÄ TAI JAA SOSIAALISESSA MEDIASSA MIETTEITÄSI