3 kotikonstia, joiden avulla lievität raskauspahoinvointia

Raskauspahoinvointi

Vaikka olen selvinnyt kohtuullisen vähillä vaivoilla molemmissa raskauksissa, muistan silti kirkkaasti ensimmäisestä raskaudesta sen hetken, kun raskauspahoinvointi ensimmäisen kerran yllätti minut.

Makasin kotisohvalla valkoisena kuin lakana. Minulla oli aikaa tunti ennen kuin pitäisi lähteä vetämään illan jumppatunteja. Pieni kylmä hiki valui otsaa pitkin, miten ihmeessä selviäisin jumpan läpi hengissä ja vielä hymyilemällä?

Elimme tuolloin alkuraskauden huumaa. Raskaus oli vielä niin alussa, ettemme olleet uskaltaneet siitä kertoa muille. Toivoin salaisesti, että voisin jo jakaa ilouutisen, ettei tarvitsisi piilotella raskauden tuomia vaivoja.


Raskauspahoinvointi voi olla todella lamaannuttava kokemus. Se voi pahimmillaan invalidisoida kotisohvalle, kun ulko-ovesta ei uskalla poistua oksennuksen pelossa. Minulle jo tuo yksi kerta oli lamaannuttava. Selvisin siitä onneksi lopulta syömällä ja juomalla lisää.

Koska jopa 90 prosenttia raskaana olevista naisista kärsii jossain vaiheessa pahoinvoinnista ja jopa oksentelusta, ajattelin tämän kertaisessa postauksessa avata sinulle 3 erilaista kotikonstia, joiden avulla voit lievittää itse raskauspahoinvointia.

Kuten minullakin, raskauspahoinvointi on yleisempää ensimmäistä lastaan odottavilla äideillä. Lisäksi monisikiöraskauksissa ja rypäleraskauksissa raskauspahoinvointia esiintyy enemmän.

Raskauspahoinvoinnin syytä ei täysin tunneta. Raskauspahoinvoinnista on olemassa useita erilaisia teorioita, joiden mukaan häiriö johtuu erilaisista raskauteen liittyvistä fysiologisista, psykologisista ja sosiaalisista muutoksista. Vahvin näyttö puoltaa tällä hetkellä fysiologista teoriaa, joiden taustalla on hormonaaliset muutokset. Raskauspahoinvointi on yleensä suurimmillaan viikoilla 8-12.

Vaikka raskauspahoinvoinnin syytä ei tunneta, sitä voidaan lievittää monenlaisin keinoin. Kotihoitoon löytyy monia loistavia keinoja, kuten ravitsemukseen, lepoon ja rentoutukseen ja ympäristöön liittyviä, joita käyn tässä blogipostauksessa läpi.

Jos kotikonstit eivät tepsi, on syytä hakeutua lääkäriin tai ainakin kysyä neuvolasta apua. Lääkäriin kannattaa viimeistään hakeutua siinä vaiheessa, jos oksentelu pitkittyy eivätkä nesteet pysy sisällä.


1 Ravitsemus

Ravitsemukseen ja ruokailuun liittyviä kotikonsteja on olemassa monia ja ne ovatkin yleisimmin käytettyjä. Ravitsemukseen liittyviä keinoja ovat:

👉 säännöllinen ruokailu
👉 maltilliset ateriakoot ja ruuan laadun tarkistaminen
👉 neutraalien makujen suosiminen
👉 kylmät ruuat ja juomat
👉 kokkailun jättäminen muille tai valmisruuat
👉 B6-vitamiini


Säännöllisyys

Raskauspahoinvointi pääsee usein yllättämään tyhjällä vatsalla. Niin kuin se yllätti minutkin. Säännöllinen ruokailu tarkoittaa sitä, että ateriavälit pysyvät maltillisina noin 2-3 tunnissa. Yleensä pahoinvointi helpottaa yöllä, mutta jos nälkä tai pahoinvointi pääsevät yllättämään, ei ole väärin raskaana ollessa syödä myös yöpalaa.

Ateriakoot ja ruuan laatu

Todennäköisesti säännöllinen ruokailu pienentää jo automaattisesti ateriakokoa, mutta siihen kannattaa myös itse vielä kiinnittää huomiota.

Raskauspahoinvoinnin lisäksi ateriakokojen tarkkailu auttaa suoliston toiminnan tasapainottamisessa. Hormonitoiminnan muuttuessa, vatsan toiminta nimittäin hidastuu raskauden aikana. Raskauspahoinvoinnin lisäksi ummetuksesta on saattanutkin tulla sinulle jo valitettavan tuttu vaiva?

Pienet ja vähärasvaiset ateriat ovat parhaita molempien vaivojen hoidossa. Varsinkin iltasella kannattaa suosia hiilihydraattipitoisia aterioita, joiden kaverina on laadukas proteiinin lähde. Rasvaisten ruokien sulattaminen elimistölle on nimittäin täyttä työtä. Koska rasvaisen ruuan prosessoimiseen kestää kauemmin, se voi aiheuttaa raskaan olon ja pahentaa pahoinvointia. Tämän vuoksi raskas rasvainen ruoka illalla voi häiritä yöunia sekä aiheuttaa närästystä (joka kuuluu jo muutenkin valitettavasti tyypillisiin raskaudenaikaisiin vaivoihin).

ps.. Vaikka raskauspahoinvointiin suositellaan vähärasvaisia ruokia, ei kannata silti unohtaa rasvan syöntiä kokonaan. Rasvaa tarvitaan muun muassa normaaliin hormonitoimintaan ja sikiön hermoston ja näkökyvyn kehittymiseen.


Neutraalien makujen suosiminen

Varsinkin tuliset ja lämpimät ruuat, saattavat ärsyttää raskauspahoinvoinnista kärsivää odottajaa. Liian makeat tai voimakkaasti tuoksuvat ruuat, kuten parsakaali, keräkaali tai kala ovat yleensä pahimpia vatsanväänteitä aiheuttavia ruokia.

Tästä samaisesta syystä raskauspahoinvoinnista kärsivät voivat huoletta jättää kokkailun muille tai ostaa ajoittain valmisruokia.


Nauti ruuat ja juomat kylminä

Kylmät ruuat ja juomat toimivat paremmin raskauspahoinvointiin, sillä ne tuoksuvat vähemmän. Kylmää ruokaa ja juomaa voi olla myös helpompi niellä. Raskauspahoinvoinnista kärsivän kannattaakin kokeilla esimerkiksi kylmiä maitotuotteita, kuten viilejä tai kirkkaita keittoja sekä sitruunalla ja jääpaloilla maustettua vettä.

Oletko jo kokeillut nauttia ruokasi ja juomasi kylminä?

B6-vitamiini

B6-vitamiini eli pyridoksiini näyttäisi tepsivän raskausajanpahoinvointiin, vaikka sen toimintatapaa ei täysin tunneta.

Ruuasta B6-vitamiinia saa muun muassa eläinkunnan tuotteista, kuten

rasvaisesta kalasta
maidosta
kananmunasta (keltuainen)

Kasvikunnan tuotteista parhaimpia lähteitä ovat:

täysjyväviljatuotteet
linssit
kesäkurpitsa
banaani

Lisää hyviä omaan makuun sopivia B6-vitamiinin lähteitä löydät: www.fineli.fi


2 Lepo ja rentoutuminen

Raskauspahoinvoinnin aikana kannattaa kuunnella erityisen herkällä korvalla omaa jaksamista ja vointia. Kaikkea fyysistä ja psyykkistä rasitusta, joka lisää raskauspahoinvointia ja siten stressiä, kannattaa välttää.

Makuuasento on usein paras lepoasento raskauspahoinvoinnista kärsivälle. Samalla voi kokeilla esimerkiksi kuunnella musiikkia tai hierontaa, sillä ne ovat olleet tutkimusten mukaan hyviä keinoja raskauspahoinvoinnin hoidossa.

Mikä olisi sinulle mieleinen rentoutuskeino?

3 Ympäristö

Oletko tullut miettineeksi, että myös ympäristö saattaa pahentaa raskauspahoinvointiasi?

Ympäristön hajujen ja makujen lisäksi erilaiset valot, äänet, tiukat vaatteet, puhuminen ja lukeminen voivat pahentaa raskauspahoinvointia.

Onko esimerkiksi ennen niin ruusuinen treenituoksu kuntosalilla muuttunut pyörryttäväksi hajupilveksi?

Ympäristöä kannattaa muokata itselle sopivaksi siten kuin pystyy. Ehkäpä ulkosali raittiissa ilmassa olisikin parempi vaihtoehto raskausajan treeneille?

Onko sinun ympäristössä jotain, joka laukaisee raskauspahoinvoinnin? Miten voisit minimoida ympäristön haittatekijät?


Kuten tästä pitkästä postauksesta käy ilmi, on onneksi paljon asioita, mitä raskausajanpahoinvointiin voi kokeilla.

Itselleni oli aikoinaan suuri helpotus jo pelkästään se tieto, että voin yrittää erilaisin keinoin vaikuttaa kurjaan olooni, joka tuntui sillä hetkellä niin lamaannuttavalta.

Jos päätät kokeilla jotain näistä keinoista, kuulisin mielelläni mikä toimi sinulle <3

Onnellista odotusta,
Päivi